Архив на блога

Categories

Последни статии

Blog Search

   0 Comments
Подсладителите - нова мода или нещо полезно?!

Подсладителите- нова мода или нещо полезно?!

В последните години се говори колко е вредна бялата захар, как трябва да бъде ограничена максимално или заместена с определени подсладители. Това ще решите самите Вие след като прочетете в следващите редове основни характеристики на захарта и подсладителите.

Колкото и да ни се иска не можем да ограничим съвсем сладките изкушения от нашето ежедневие, защото храните богати на въглехидрати (захар) стимулират отделянето на серотонин (хормона на щастието), което ни кара да се чувстваме доволни, спокойни. Освен това мозъкът ни се храни само с глюкоза и кетони, за да работи и функционира нормално.

Захарта е дизахарид, съставен от монозахаридите глюкоза и фруктоза. Глюкозата попадайки в кръвта стимулира отделянето на инсулин, от Лангерхансовите острови на панкреаса, който я разпознава и вкарва в клетката, за да бъде използвана като гориво.
Фруктозата се усвоя много по-бавно от глюкозата, използвайки различни пътища на резорбция, тя не предизвиква секреция на инсулин, а директно се транспортира до черния дроб, където се метаболизира и използва за синтез на триглицериди (мазнини). Следователно при повишена консумация на продукти богати на фруктоза („натурални сокове“, енергийни напитки и други) реално може да се стигне до затлъстяване, тъй като черният дроб има определен капацитет за усвояване на фруктозата от храната. Калорийност на захарта 400ккал/100 гр.

Заместители на захарта:

  1.        Медът е естествен вискозен подсладител, богат на антиоксиданти, полифеноли. За предпочитане е тъмният мед, тъй като има по-високо съдържание на антиоксиданти. Има по-ниска калорийност от захарта -300ккал/ 100гр. Съставен е от равни количества глюкоза и фруктоза. Не е желателно преминаването през термична обработка, тъй като губи част от полезните си вещества, което е недостатък.

 

  1.        Кленов сироп- съдържа захароза (дизахарид от глюкоза и фруктоза), но по- малко в сравнение с рафинирана захар. Калорийност 260ккал/ 100гр. Избирайте качествен кленов сироп от сертифицирани производители, защото в противен случай ще си купите просто ароматизиран захарен сироп.

 

  1.        Стевия- изключително популярен подсладител, добива се от листата на SteviaRebaudiana, чрез извличане с вода. До 300 пъти по сладка от рафинираната захар и с калорийност 0ккал/ 100гр. Не указва влияние върху инсулина, подходяща е при хора с диабет или тези, които се придържат към диетичен режим.

 

  1.        Еритритол- последно време широко навлезе в различни спортни и диетични режими. Спада към съединения, наречени захарни алкохоли, пространствено си пасва с рецепторите за сладко на езика, стимулира ги и така усещаме сладък вкус. Калорийността му възлиза на 0ккал/100гр. Произвежда се от ферментирала царевица. Не се усвоява от организма. Недостатък е, че при консумация на големи количества еритритол може да се стигне до подуване на корема, газове и дори лаксативен ефект.

 

  1.        Кокосова захар се приготвя от цветовете на кокосовата палма. Богата е на фибри (инулин), които забавят усвояването на глюкозата и фруктозата т.е. има по-нисък гликемичен индекс от рафинираната захар. Доближава се по калорийност до захарта 380ккал/100гр.

 

 

Древният учен Парацелз е казал „Дозата прави отровата“ и за това е хубаво да има мяра във всяко нещо.

 

Share This Post :

Comments

Log in or register to post comments